Svar: Kildevand til 4 mdr gammel baby
9. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Din datter bør netop få vand fra flaske, når I er ude at rejse og du kan give hende det som drikkevand af en kop eller bruge det i hendes flasker.
I princippet må hun gerne få vand der ikke er kogt, når hun er 4½ måned gammel (uanset om det er fra flaske eller fra hanen, med mindre man har privat vandboring) - men laver du modermælkserstatning til hende, hvor hun får større mængder at drikke, så synes jeg stadig du bør koge vandet du bruger, når hun ikke er ældre og især når I er ude at rejse ...
Det er også sådan at vand altid bør koges, hvis du vil gemme en flaske og kunne give den senere. Og det skal altså koges uanset om det er fra vandhanen eller fra flaske.
Du kan købe en el-keddel beregnet til to kopper vand (rejsebrug), det er praktisk når man rejser med børn. Både til når der skal laves erstatning, men også hvis du vil lave lidt grød som skal blandes med kogt vand :) Medbring en adapter/omformer, så den kan bruges til det stik/strøm der er i landet, hvor I skal hen.
Fortsat held og lykke :) Og rigtig god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske